
Metode for beregning av CO2-utslipp knyttet til arealbeslag ved vegbygging
Utbygging av samferdselsinfrastruktur krever i mange tilfeller fjerning av biomasse og jordsmonn, som i sin tur forårsaker klimagassutslipp. Disse utslippene blir i økende grad inkludert i klimabudsjetter/-regnskap for vegbygging.
Arealbruksendring bidrar med om lag 12 % av de globale klimagassutslippene, og forårsaker i mange tilfeller en betydelig andel av klimautslipp for utbygging av infrastruktur. Ved beregninger av utslipp knyttet til arealbruksendring er det mange faktorer og avgrensninger man må forholde seg til, eksempelvis tidsperspektiv på utslipp, sluttbruk av biomassen som tas ut og indirekte arealbruksendringer. Dette medfører et behov for en standardisert og felles metodikk i tråd med internasjonal veletablert praksis, for å kunne sammenstille resultater for ulike prosjekter på en god måte.
Asplan Viak har på oppdrag av Statens Vegvesen utviklet en metode for å beregne av utslipp knyttet til beslagleggelse av ulike typer arealer ved etablering av veginfrastruktur. Testing av metoden viste at arealbruksendringer bidro til 10 – 32 % av de totale klimagassutslippet for 8 alternative traséer for én strekning (E6 Fåvang kirke – Elstad). Den relativt store påvirkningen til utslippene, samt den store variasjonen mellom trasévalgene viser viktigheten av å inkludere disse utslippene.
Metoden ble videre tilpasset for inkludering i Vegvesenets verktøy EFFEKT for samfunnsøkonomiske kostnads-nytte-beregninger, og har nylig blitt videreutviklet og inkludert i et omfattende verktøy for livsløpsvurdering av veginfrastruktur; VegLCA. EFFEKT benyttes per i dag i alle utredninger av vegprosjekter i Norge, og verktøyet VegLCA skal i nær fremtid tas i bruk, i første omgang internt i Vegvesenet.
Relatert innhold