Skip to content

Trondheim stasjonsområde og Gryta

Asplan Viak bistår med å utarbeide Norges mest moderne kollektivknutepunkt.

Asplan Viak har på oppdrag fra Trondheim stasjonssenter – et datterselskap av Bane NOR, bidratt med utarbeidelse av planforslag, forprosjekt og teknisk plangodkjenning for stasjonsområdet i Trondheim og Gryta med kollektivterminal. Dette inkluderer byrom, gate og kanalfront. Prosjektet er meget komplekst med grensesnitt mot en rekke offentlige aktører, i tillegg til tilstøtende entrepriser (parkeringskjeller og terminalbygg).

Asplan Viak stiller med gruppe bestående av landskap, veg, VA, elektro og PGL. Prosjektet hadde høyt fokus på BIM i detaljprosjekteringen.

Norges mest moderne

Området i sentrum av Trondheim omfatter Trondheim sentralstasjon, bussterminalen, parkeringshuset og de tilstøtende bygningene. Det er under utvikling for å bli Norges mest moderne kollektivknutepunkt, og skal stå ferdig i 2025. Prosjektet innebærer blant annet et nytt terminalbygg med servicefunksjoner og -tilbud, kontorbygg med næringslokaler, ny gangbro over sporene, ny sykkelparkering og en oppgradering av plassen foran stasjonen.

Det er utarbeidet materiell, blant annet trafikktekniske vurderinger, knyttet til søknader for nye signalanlegg og endring av eksisterende anlegg som følge av ny gateløsning. I arbeidet er det gjennomført møter med berørte myndigheter som skal gi uttalelser og godkjenne løsninger og søknadene. Oppfølgingsarbeid med kartlegging av fremkommeligheten for busstrafikken samt mulighetsstudie for en løsning med omlagt sykkelvei i Gryta øst.

Nytt møter gammelt

Navnet Gryta betegner navnet på gaten som går langs østsiden av stasjonsområdet, mellom Prinsens gate og Brattørveita. Det er også navnet på et bygg som ligger på hjørnet av Gryta og Prinsens gate, som huser Trondheim sentrum politistasjon. Bygget mot Gryta blir i 6 etasjer, mens bygget mot nord blir i hhv 5 og 7 etasjer.

Trondheim stasjonsområde og Gryta er to viktige deler av bybildet i Trondheim, som både har historisk verdi og fremtidspotensial. De representerer en blanding av gammelt og nytt, av kultur og næring, av transport og rekreasjon. De er også et møtested for mennesker fra ulike bakgrunner og livssituasjoner, som alle har noe til felles: de er en del av Trondheim. Historien til området strekker seg tilbake til 1881 da stasjonen på Brattøra ble åpnet som endestasjon for Meråkerbanen. I 1995 ble byens rutebilstasjon flyttet hit fra Leütenhaven og forvandlet området til et kollektivknutepunkt.

Mer liv i sentrum

I 2017 ble det utarbeidet en plan om å revitalisere området og gi byen et nytt og attraktivt kollektivknutepunkt for jernbane, hurtigbåt og buss. Kanalområdet skal framstå som et sentrumsnært rekreasjonsområde, bidra til at flere kan arbeide og bo i sentrum, og gi et supplerende tilbud av handel og tjenesteyting til Midtbyen.