Sandmoen Kollektivanlegg
![false,[class => block h-full w-full]](https://www.asplanviak.no/content/uploads/2025/05/Fra-innkjoring-sorost-1600x900.png)
Forslag til nytt kollektivanlegg i Trondheim, i samarbeid med NCC for Trøndelag Fylkeskommune.
Det skal etableres nytt bussdepot i Trondheim som skal være i drift fra august 2029. Depotet skal romme 365 busser og være oppmøtested for 700 ansatte.
Vi foreslår en kompakt og helhetlig struktur over flere plan, med oppstillingsplasser og serviceareal for busser. Ved å bygge bussdepot i høyden minimeres fotavtrykket, flere funksjoner kan slås sammen, og store areal frigis til fremtidige utvidelser eller annen bruk.
Helhet og menneskelig skala:
Vi foreslår et anlegg som er ryddig og helhetlig, og som er logisk å orientere seg i. Gjennom hele døgnet, og hele året, vil det ferdes både myke trafikanter og store og mindre kjøretøyo om hverandre, noe som krever en ryddig og intuitiv logistikk.
Til tross for at anlegget huser flere hundre busser, skal anlegget ha en menneskelig skala. Sett fra hovedadkomst til administrasjonsbygningen er dette tydelig gjennom lave byggehøyder, utemøblering og grøntanlegg for besøkende og ansatte. Den menneskelige skala skal ivaretas og understrekes gjennom hele anlegget. Det skal være tiltalende å komme på jobb og det skal fremstå som en arbeidsplass hvor det er tilrettelagt for menneskelige behov. Dette gjelder både for effektiv gjennomføring av arbeidsoppgaver, gode arbeidsforhold og for sosiale arenaer.
Ved hovedadkomsten ligger volumer i tre som rommer funksjoner som service, vask og administrasjon. Hoveddelen av bussparken omkranses av store betongkonstruksjoner med myke, avrundede linjer, og over parkeringshuset reiser taket seg i en markant og stolt form mot nord. De nye vask- og servicehallene er utformet i materialer og farger som harmonerer med de kraftige betongstrukturene, samtidig som de knytter seg til formspråket i dagens eksisterende gavlvegger.
Vegetasjonen brer seg over tak og gangadkomster, og er ment å vokse oppover betongkonstruksjonene over tid. Hele området mellom vei og bygning får et frodig og grønt uttrykk, noe som bidrar til et helhetlig inntrykk.
![false,[class => block h-full w-full]](https://www.asplanviak.no/content/uploads/2025/05/Fra-nordvest-–-Kopi-1600x900.png)
![false,[class => block h-full w-full]](https://www.asplanviak.no/content/uploads/2025/05/Fra-innkjoring-ost-crop.png)
![false,[class => block h-full w-full]](https://www.asplanviak.no/content/uploads/2025/05/Oversikt-fra-sor-1600x900.png)
![false,[class => block h-full w-full]](https://www.asplanviak.no/content/uploads/2025/05/Sandmoen-uke-19_-1-1600x900.png)
![false,[class => block h-full w-full]](https://www.asplanviak.no/content/uploads/2025/05/Sandmoen-uke-19_2-2-1600x900.png)
![false,[class => block h-full w-full]](https://www.asplanviak.no/content/uploads/2025/05/Sandmoen-uke-19_3-2-1600x900.png)
![false,[class => block]](https://www.asplanviak.no/content/uploads/2025/05/Aksonometri-trans-bckg.png)
![false,[class => block h-full w-full]](https://www.asplanviak.no/content/uploads/2025/05/Oversikt-fra-nordvest_natt-1600x900.png)