Skip to content

Hvordan nå sykkelmålene?

Hvordan lykkes bedre med å nå sykkelmålene?
Asplan Viak har utarbeidet denne utredningen for Statens vegvesen for å finne ut hvorfor Norge ikke har oppnådd de nasjonale sykkelmålene og hva som kreves for å nå dem.

Dette omfattende arbeidet inkluderer studier av reisevaner i Norge og Norden, litteraturanalyser om syklistenes preferanser, og gjennomgang av materiale fra medvirkningsprosesser med storbyene, Syklistene Landsforening og intervjuer med fokusgrupper. Samtidig har Asplan Viak arbeidet med å revidere N-V122 Sykkelveiledningen, og erfaringer derfra er tatt med i dette arbeidet.

Viktige funn og anbefalinger fra utredningen:

  1. Sykkelandelen nasjonalt har vært stabil rundt 5 prosent i flere tiår, og vi er like langt unna å nå målet om 8 prosent av alle reiser i dag som da målet ble satt. Målet om 20 prosent sykkelandel i de ni største byområdene vurderes som unødvendig høyt. Ingen byområder har en sykkelandel over 7 prosent.
  2. Manglende sammenheng mellom mål og tiltak er hovedårsaken til at de nasjonale sykkelmålene ikke er oppnådd. Selv om Stortinget har vedtatt målene, har det ikke vært klare handlingsplaner eller en tydelig organisasjon for gjennomføring. Kommunene og fylkeskommunene forvalter nå 83 prosent av sykkelinfrastrukturen, men har fått begrensete verktøy for å bidra til sykkelsatsingen.
  3. Bedre folkehelse er den viktigste samfunnsøkonomiske begrunnelsen for å satse på sykling. Det kan være mer hensiktsmessig å sette mål om økt sykling målt som antall kilometer syklet per person fremfor en reisemiddelandel.

Anbefalinger om tiltak:

  • Mer mangfoldig sykkelkultur og flere elsykler: Rekrutter syklister i alle demografier og gi flere tilgang til elsykler. Unngå stereotyper i kommunikasjon om sykling og legg til rette for leie og leasing av elsykler.
  • Gå fra målsetting til målstyring: Tidfest de nasjonale sykkelmålene og målet om økt gåing og sykling til skolen. Sett realistiske og individuelle mål for de største byområdene. Etablér en nasjonal gjennomføringsorganisasjon.
  • Styrk kommunenes gjennomføringsevne: Kommunene har bedre forutsetninger for å få flere til å sykle. Gi kommunene større handlingsrom for å prioritere sykling, deleger skiltmyndigheten til kommunene, og støtt sykkelsatsing i mindre kommuner.
  • Sørg for at sykkelinfrastrukturen virker: Bygg infrastruktur som inviterer nye grupper til å sykle. Sett lavere fartsgrenser slik at syklister føler seg trygge også der det ikke finnes egne sykkelveier. Prioriter fjerning av snø i vinterdriften.

Kontakt

Øyvind Dalen

Analyse, plan og landskap

Kontor

Kompetanseområder