For Buskerud Fylkeskommune har Asplan Viak gjennomført en utredning og bistått i anskaffelse av solcelleanlegg til Åssiden Videregående Skole. Prosjektet er et ledd i fylkeskommunens strategi om å satse på plusshus og lokal energiproduksjon på sine bygg.


Et unikt solcelleanlegg for uttesting av solcellepaneler og inverterteknologi

Solcelleanlegget består av ni ulike delanlegg som er bygget med forskjellig teknologi. Dette gir en unik mulighet for å samle inn erfaringsdata fra ulike typer solcelleanlegg og elevene på skolen kan bruke data fra anlegget i prosjektarbeid.

 

Tekniske detaljer

Solcelleanlegget på Åssiden VGS består av ni ulike delanlegg:

  • Delanlegg 1: Krystallinske silisiummoduler med 20°  orientering mot sør
  • Delanlegg 2: Krystallinske silisiummoduler med 20°  orientering mot sør og optimizere på hvert enkelt panel
  • Delanlegg 3: Krystallinske silisiummoduler med 20°  orientering mot sør og mikrovekselrettere på hvert enkelt panel
  • Delanlegg 4: Tynnfilm CGIS solcellemoduler med 20°  orientering mot sør
  • Delanlegg 5: Høyeffektive krystallinske silisiummoduler med 20°  orientering mot sør
  • Delanlegg 6: Krystallinske silisiummoduler med 10°  øst/vest montering
  • Delanlegg 7: Tynnfilm CGIS solcellemoduler med 10°  øst/vest montering
  • Delanlegg 8: Dobbeltsidige (bifacial) krystallinske silisiummoduler med 20°  orientering mot sør
  • Delanlegg 9: Krystallinske silisiummoduler montert på fasade mot sør
Prosjektkategori Solcelleanlegg
Kompetanseområder Energi og miljø
Lokasjon Drammen, Buskerud
Leveranse Planlegging, funksjonsbeskrivelse
Oppdragsgiver Buskerud Fylkeskommune
Fagområder Solenergi
Tidsrom 2017
Størrelse Ca 1000 m2

Relatert innhold

Kristian Augusts gate 13 setter norgesrekord for ombruk. Kontorbygget kan endre alle forutsetninger for ombruk. Foto: Kyrre Sundal
Nyhet

Hederspris til banebrytende ombruksprosjekt

Les mer
Bærekraftsrapportering innebærer å velge ut relevante bærekraftsmål som en virksomhet skal arbeide aktivt med. Bærekraftsmålene gjøres målbare ved hjelp av indikatorer som skal rapporteres på årlig. Slik sikres kontinuerlig oppfølging og forbedring. Over tid kan det bygges ut med flere mål og indikatorer. Se full illustrasjon ved å klikke på lenke under Fakta nedenfor.
Prosjekt

Bærekraftsrapportering for Studentsamskipnaden ved NTNU

Les mer
Dronefoto Nordseter skole. Trygve Mongstad/Asplan Viak
Prosjekt

Kartlegging av muligheter for solcelleanlegg på skoler i Oslo

Les mer
Foto: Ingrid Holm Andersen
Prosjekt

Høgskulen på Vestlandet, Bergen - utomhus

Les mer