
InterCity Tønsberg - Larvik
Modernisering av Vestfoldbanen er en del av InterCity-satsingen på Østlandet. Flere togavganger og kortere reisetid vil knytte byene tettere sammen og bidra til at veksten i persontrafikk kan tas med kollektivtransport. Nytt dobbeltspor på strekningen fra Tønsberg til Larvik inngår i denne satsingen.
Planlegging av nytt dobbeltspor mellom Tønsberg og Larvik foregår i et nært samarbeid med Norconsult under navnet NOAV. Oppdraget omfatter planlegging av dobbeltspor fra Jarlsbergtunnelen i Tønsberg med stasjoner i Tønsberg, Stokke, Torp, Sandefjord og Larvik, fram til Kleivertunnelen i Larvik. Viktige mål for arbeidet er kort reisetid, høy kapasitet, regionvekst og by- og tettstedsutvikling, samt begrenset arealinngrep. Hensynet til kulturmiljø, naturmangfold, dyrket mark og nærmiljø er noen av de viktigste temaene i planarbeidet.
Vestfold har et rikt plante- og dyreliv, og hele tjue prosent av samlet areal er dyrket mark. Som følge av de naturgitte forholdene har fylket også en lang og rik historie. By- og tettstedstrukturen er tydelig, og regionen har langt på vei felles arbeids- og boligmarked. De tyngste befolknings- og arbeidsplasskonsentrasjonene på InterCity-strekningen Oslo-Skien ligger i tilknytning til byene og deres sentrum. Det er utfordrende å finne gode løsninger som sikrer sentral stasjonslokalisering samtidig som de nye dobbeltsporene skal tåle høye hastigheter, gi kort reisetid og holde investeringskostnadene nede. Oppdraget utføres i et tett samarbeid mellom Norconsult og Asplan Viak, hvor Norconsult er kontraktsansvarlig. Asplan Viak har sentrale roller innenfor oppdragsledelse og prosjektstyring, tekniske fag og fag innenfor byutvikling, plan og konsekvensutredning.
Forstudiet ble gjennomført i perioden mars 2015 til april 2016. Planprogrammet for strekningen fra Stokke til Larvik ble fastsatt i desember 2017. Arbeidet med teknisk hovedplan som grunnlag for utarbeidelse av kommunedelplan med konsekvensutredning for strekningen Stokke - Larvik sikter på kommunale vedtak i 2019.
På Bane NORs nettsider kan stasjonsmodellene for stasjonsalternativene i Stokke, Sandefjord og Larvik utviklet av Norconsult og Asplan Viak studeres nærmere. Her ligger også oppdatert info om fremdrift.








